افسانه ای قدیمی

موش گفت دریغا که جهان هر روز 


 کوچک‌تر می‌گردد  در آغاز به


 قدری بزرگ بود که می‌ترسیدم


 هی می‌دویدم و می‌دویدم


 و خوشحال بودم که سرانجام در دور دست


 دیوا‌رهایی در راست و چپ می‌دیدم


 اما این دیوارهای دراز چنان زود تنگ شده


 است که من دیگر در آخرین اتاق هستم


 و آن‌گاه در گوشه تله‌ای


 هست که من باید تویش بیفتم


گربه گقت فقط باید مسیرت 


را تغییر دهی  و آن را بلعید




روزی روزگاری در زمان های کهن مرد


 کشاورزی بود که یک زن نق


 نقو و اعصاب خورد کن داشت


که از صبح تا نصف شب در مورد هر


 چیزی که به ذهنش می رسید شکایت می کرد


تنها زمان آسایش مرد زمانی بود که با قاطر


 پیرش در مزرعه مشغول بکار بود یا شخم می زد


یک روز وقتی که همسرش برایش ناهار آورد


کشاورز قاطر پیر را  به زیر سایه ی


 درختی در پشت سرش راند


و شروع به خوردن ناهار خود کرد


بلافاصله همسر نق نقو مثل


 همیشه شکایت را آغاز کرد


ناگهان قاطر پیر با هر دو پای 


عقبی لگدی به پشت 


سر زن و در دم کشته شد


چند روز بعد در مراسم تشییع


 جنازه زن کشیش متوجه چیز عجیبی شد


هر وقت یک زن عزادار برای


 تسلیت گویی به مرد


 کشاورز نزدیک میشد


مرد گوش میداد و به نشانه 


تصدیق سر خود را بالا و پایین می کرد


اما هنگامی که یک مرد


 عزادار به او نزدیک می شد


او بعد از یک دقیقه گوش کردن به 


حرف های مرد سر خود را 


به نشانه مخالفت تکان می داد


پس از مراسم تدفین کشیش نزد


 کشاورز رفت و از کشاورز در مورد


 قضیه ای که دیده بود سوال کرد


کشاورز با لبخند گفت 


 خوب این زنان می آمدند چیز


 خوبی  در مورد همسر من می گفتند


که چقدر خوب بود یا چه قدر خوشگل


 یا خوش لباس بود بنابراین من هم تصدیق


 می کردم و سرم را به نشانه


 تایید حرف ها تکان می دادم


کشیش پرسید پس مردها چه 


می گفتند که مخالفت می کردی


کشاورز گفت  آنها می خواستند بدانند


 که آیا قاطر را حاضرم بفروشم یا نه 

چرچیل سیاستمدار بزرگ...

چرچیل سیاستمدار بزرگ


 انگلیسی در کتاب خاطرات خود مینویسد


زمانیکه پسر بچه ای یازده ساله بودم


 روزی سه نفر از بچه های قلدر مدرسه


 جلو من را گرفتند و کتک مفصلی به من 


زدند و پول من را هم به زور از من گرفتند


 وقتی به خانه رفتم با چشمانی گریان قضیه 


را برای پدرم شرح دادم. پدرم نگاهی 


تحقیر آمیز به من کرد و گفت


 من از تو بیشتر از اینها انتظار داشتم


 واقعا که مایه ی شرم است که از سه


 پسر بچه ی پاپتی و نادان کتک بخوری


 فکر میکردم پسر من باید زرنگ تر


 از اینها باشد ولی ظاهرا اشتباه میکردم


 بعد هم سری تکان داد و گفت


 این مشکل خودته باید خودت حلش کنی


چرچیل می نویسد وقتی پدرم


 حمایتش را از من دریغ کرد تصمیم 


گرفتم خودم راهی پیدا کنم


 اول گفتم یکی یکی میتوانم از پسشان بر بیایم


 آنها را تنها گیر می آورم و حسابشان 


را میرسم اما بعد گفتم نه آنها دوباره با


 هم متحد میشوند و باز من را کتک می زنند


 ناگهان فکری به خاطرم رسید


 سه بسته شکلات خریدم و با خودم


 به مدرسه بردم وقتی مدرسه تعطیل شد 


به آرامی پشت سر آنها حرکت کردم


 آنها متوجه من نبودند سر یک کوچه ی 


خلوت صدا زدم هی بچه ها صبر کنید


 بعد رفتم کنار آنها ایستادم و شکلاتها 


را از جیبم بیرون آوردم و به هر کدام 


یک بسته دادم آنها اول با تردید به من نگاه 


کردند و بعد شکلاتها را از من گرفتند و تشکر کردند


 من گفتم چطور است با هم دوست باشیم


 بعد قدم زنان با هم به طرف خانه رفتیم


 معلوم بود که کار من آنها


 را خجالت زده کرده بود


پس از آن ما هر روز با هم به مدرسه میرفتیم


 و با هم برمی گشتیم به واسطه ی دوستی 


من و آنها تا پایان سال همه از من


 حساب می بردند و از ترس دوستهای 


قلدرم هیچکس جرات نمی کرد با من بحث کند


روزی قضیه را به پدرم گفتم


 پدرم لبخندی زد و دست من را به گرمی


 فشرد و گفت آفرین


 نظرم نسبت به تو عوض شد


 اگر آن روز من به تو کمک


 کرده بودم تو چه داشتی


 یک پدر پیر غمگین و سه تا 


دشمن جوان و عصبانی و انتقام جو


 اما امروز تو چه داری


 یک پدر پیر خوشحال و


 سه تا دوست جوان و قدرتمند


دوستانت را نزدیک خودت 


نگه دار و دشمنانت را نزدیکتر

روزگاری یک کشاورز ...

روزگاری یک کشاورز در روستایی زندگی


 می کرد که باید پول زیادی را که


 از یک پیرمرد قرض گرفته بود پس می داد


کشاورز دختر زیبایی داشت که خیلی ها


 آرزوی ازدواج با او را داشتند


 وقتی پیرمرد طمعکار متوجه شد کشاورز 


نمی تواند پول او را پس بدهد


 پیشهاد یک معامله کرد و گفت اگر


 با دختر کشاورز ازدواج کند 


بدهی او را می بخشد


 و دخترش از شنیدن این حرف 


به وحشت افتاد و پیرمرد کلاه بردار


 برای اینکه حسن نیت خود را نشان بدهد گفت


 اصلا یک کاری می کنیم


 من یک سنگریزه سفید و یک سنگریزه 


سیاه در کیسه ای خالی می اندازم


 دختر تو باید با چشمان بسته یکی از 


این دو را بیرون بیاورد


 اگر سنگریزه سیاه را بیرون آورد باید 


همسر من بشود و بدهی بخشیده می شود


 و اگر سنگریزه سفید را بیرون آورد لازم نیست


 که با من ازدواج کند و بدهی نیز بخشیده می شود


 اما اگر او حاضر به انجام این کار 


نشود باید پدر به زندان برود


این گفت و گو در جلوی خانه کشاورز انجام شد


 و زمین آنجا پر از سنگریزه بود


 در همین حین پیرمرد خم شد


 و دو سنگریزه برداشت دختر که چشمان 


تیزبینی داشت متوجه شد او دو سنگریزه 


سیاه از زمین برداشت و داخل


 کیسه انداخت ولی چیزی نگفت


سپس پیرمرد از دخترک خواست


 که یکی از آنها را از کیسه بیرون بیاورد


دختر زیرک دست خود را به داخل کیسه برد


 و یکی از آن دو سنگریزه را برداشت 


و به سرعت و با ناشی بازی بدون اینکه 


سنگریزه دیده بشود وانمود کرد که از


 دستش لغزیده و به زمین افتاده


 پیدا کردن آن سنگریزه در بین انبوه 


سنگریزه های دیگر غیر ممکن بود


در همین لحظه دخترک گفت


 آه چقدر من دست و پا چلفتی هستم


 اما مهم نیست اگر سنگریزه ای را که داخل


 کیسه است دربیاوریم معلوم می شود


 سنگریزه ای که از دست من 


افتاد چه رنگی بوده است


و چون سنگریزه ای که در کیسه بود سیاه بود


 پس باید طبق قرار آن سنگریزه سفید باشد


 آن پیرمرد هم نتوانست به حیله گری خود 


اعتراف کند و شرطی را که گذاشته بود به اجبار


 پذیرفت و دختر نیز تظاهر کرد 


که از این نتیجه حیرت کرده است